Terug naar overzicht
Voorlopig geen aanpassing van de BPM-tabel Voorlopig geen aanpassing van de BPM-tabel

Blijf op de hoogte

Voorlopig geen aanpassing van de BPM-tabel

Nu de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s via de nieuwe WLTP-methode wordt berekend, is de vraag of de BPM-tabel daar niet op moet worden aangepast. Staatssecretaris Snel van Financiën ziet daar nog geen aanleiding voor. Dat schrijft hij aan de Tweede Kamer.

De tarief van BPM, de aanschafbelasting op de registratie van nieuwe auto’s, is bijna helemaal afhankelijk van de CO2-uitstoot. Vanaf 1 september 2018 geldt daarvoor de WLTP. Deze vervangt de verouderde NEDC-testmethode. Een uitzondering hierop zijn auto’s die nog op voorraad zijn en waarvan de CO2-uitstoot nog volgens de oude NEDC-testmethode is vastgesteld.

Voor de monitoring van de Europese fabrikantennorm voor de CO2-uitstoot krijgen alle WLTP-geteste auto’s in elk geval tot en met 2020 ook een CO2-uitstoot conform de NEDC. Deze zogenaamde NEDC 2.0-waarde kan worden berekend met een Europese rekenmodel. Dat is zo opgesteld dat het zou moeten leiden tot dezelfde CO2-uitstoot als wanneer de auto zou zijn getest met de NEDC.

Fiscaal is in Nederland vervolgens geregeld dat voor de berekening van de BPM op WLTP-geteste auto’s nog gebruik gemaakt wordt van de NEDC 2.0-waarde van deze WLTP-auto’s. Pas later wordt een op de WLTP-testresultaten gebaseerde BPM-tarieftabel ingevoerd. De huidige werkwijze zou daarbij budgetneutraal moeten zijn. Uit de markt kwamen de afgelopen tijd echter signalen dat de NEDC 2.0-waarden van WLTP-auto’s gemiddeld hoger is dan verwacht, zodat de BPM ook hoger is dan voorheen.

Het Ministerie van Financiën heeft TNO gevraagd dit te onderzoeken. TNO rapporteert op basis van de tot september beschikbare data van in Nederland geregistreerde WLTP-auto’s dat de NEDC 2.0 -uitstoot van WLTP-auto’s gemiddeld 9 g/km hoger is dan van in 2018 geregistreerde auto’s die alleen volgens de oude NEDC-testmethode zijn getest. TNO geeft tegelijkertijd aan dat deze WLTP-auto’s gemiddeld genomen zwaarder zijn en over meer motorvermogen beschikken dan hun ‘vergelijkbare’ NEDC-voorgangers. Als TNO corrigeert voor deze verschillen in voertuigkarakteristieken, bedraagt het CO2-verschil 1 g/km voor benzineauto’s en 5 g/km voor dieselauto’s.

De staatssecretaris schrijft aan de Tweede Kamer dat het op basis van de geanalyseerde uitstootdata niet mogelijk om te concluderen dat er door de nieuwe testmethode sprake is van een hogere NEDC 2.0-uitstoot van WLTP-auto’s. Volgens TNO is er een samenspel van meerdere factoren, waarin de nieuwe WLTP-testmethode slechts een beperkte – niet kwantificeerbare – rol speelt. Gezien het nog beperkte aantal WLTP-auto’s is het ook een momentopname. Het Kabinet ziet in het rapport van TNO dan ook geen aanleiding om de BPM-tarieven per 2019 al aan te passen.
Volgend voorjaar volgt er een nieuw rapport. Op basis daarvan wordt dan bekeken of het mogelijk is een nieuwe, op de WLTP gebaseerde, BPM-tabel in te voeren per 2020.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls