Terug naar overzicht
Rechtbank Den Haag: Bijtellingsverschil 22 en 25 procent toegestaan Rechtbank Den Haag: Bijtellingsverschil 22 en 25 procent toegestaan

Blijf op de hoogte

Rechtbank Den Haag: Bijtellingsverschil 22 en 25 procent toegestaan

Per 1 januari 2017 zijn de autobelastingen op een aantal punten gewijzigd. Eén van de veranderingen is een verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25% naar 22%. Auto’s met een Datum Eerste Tenaamstelling (DET) vóór 2017 blijven echter in de 25%-categorie vallen.

VZR vindt dit fiscale discriminatie en is daarom een procedure gestart. Uit het ledenbestand van VZR is een viertal VZR-leden gevraagd deel te nemen aan deze procedure. Doel van deze procedure is het krijgen van een oordeel van de belastingrechter over de vraag of dit verschil in bijtelling wel of niet een ongerechtvaardigde ongelijke behandeling van gelijke gevallen oplevert of op een andere manier in strijd is met de wet of de verdragen.

In de procedure worden zowel personen- als bestelauto’s en zowel iets oudere als nieuwere auto’s meegenomen.

Nadat de vier ingediende bezwaarschriften door de belastingdienst zijn afgewezen, is beroep ingesteld bij de Rechtbank in Den Haag. De rechtbank heeft inmiddels uitspraak gedaan, en het beroep helaas afgewezen.

De rechtbank laat in het midden of er sprake is van gelijke gevallen, maar richt zich in eerste instantie op de vraag of de nieuwe regeling binnen de fiscaal ruime beoordelingsvrijheid van de wetgever valt.

De keuze voor een verlaging van het percentage is naar het oordeel van de rechters mede ingegeven door het feit dat nieuwe auto’s in het algemeen een lager brandstofverbruik hebben. Daarmee strookt dat het lagere bijtellingspercentage alleen geldt voor nieuwe auto’s.
Ook omwille van de uitvoerbaarheid heeft de wetgever volgens de rechtbank deze keuze mogen maken. Dat de wetgever bij de overgang naar het lagere percentage ook een andere keuze had kunnen maken, maakt niet dat de huidige overgangsregeling “van redelijke grond ontbloot is”. De gekozen wettelijke regeling waarbij het nieuwe percentage alleen voor nieuwe auto’s geldt, valt naar het oordeel van de rechtbank onder de beoordelingsvrijheid van de wetgever.

Tegen het oordeel van de rechtbank staat de mogelijkheid van hoger beroep of cassatieberoep open.
Update 26 september 2017: Inmiddels is besloten één van de zaken van de spoedprocedures via zogenaamde sprongcassatie aan de Hoge Raad voor te leggen.
Update 2 maart 2018: De Advocaat-Generaal heeft zijn Conclusie genomen in de cassatieprocedure. Die Conclusie is een onpartijdig advies aan de Hoge Raad. De Advocaat-Generaal adviseert de Hoge Raad het beroep ongegrond te verklaren. Volgens hem valt de overgangsregeling onder de ruime beoordelingsvrijheid van de wetgever.

Wij houden u op de hoogte!

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Nieuwe belastingtarieven 2025 bekend!

Nieuwe belastingtarieven 2025 bekend!

Lees meer
Nu nog snel een grijskenteken bestelauto aanschaffen? Let op de regels!

Nu nog snel een grijskenteken bestelauto aanschaffen? Let op de regels!

Lees meer
Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls