Nu nog snel een grijskenteken bestelauto aanschaffen? Let op de regels!
Zoals je misschien weet, vervalt per 1 januari 2025 de zogenoemde grijskentekenregeling voor bestelauto's. Wat betekent dit eigenlijk en welke bestelauto's vallen onder de overgangsregeling? Hoewel nog niet alles 100% duidelijk is, zetten we de in dit nieuwsbericht de verschillende regelingen voor je op een rij zodat je met 99,9% zekerheid weet waar je aan toe bent.
Wat is de grijskentekenregeling voor bestelauto's?
Je hebt er eigenlijk meer dan een. Zo is er een grijskentekenregeling voor de motorrijtuigenbelasting en een grijskentekenregeling voor de bpm. Die motorrijtuigenbelastingregeling verandert in principe niet, maar de bpm regeling wordt ingrijpend gewijzigd. Zo heb je nu nog twee grijskentekenvrijstellingen voor de bpm: de ondernemersvrijstelling en de gehandicaptenvrijstelling. De ondernemersvrijstelling wordt per 1 januari 2025 afgeschaft.
Wat is de reden voor het afschaffen van de grijskentekenregeling voor ondernemers?
Op dit moment hoef je als ondernemer geen bpm te betalen voor een bestelauto. De voorwaarden zijn kort gezegd dat je btw-ondernemer moet zijn en dat je de bestelauto minimaal 10% voor jouw bedrijf moet gebruiken. Omdat je geen bpm hoeft te betalen, maakt het ook niet uit of een bestelauto nu elektrisch is (geen bpm), of het een zuinige diesel is of een heel onzuinig exemplaar. Door de vrijstelling af te schaffen ga je volgend jaar dat onderscheid wel in jouw portemonnee voelen: een elektrische bestelauto blijft waarschijnlijk nog steeds vrijgesteld, terwijl je voor een bestelauto op diesel of benzine wel bpm gaat betalen. De overheid hoopt je hiermee over te halen om te kiezen voor een elektrische of andere nulemissie variant.
Hoeveel bpm ga je in 2025 betalen?
We weten nog niet helemaal zeker hoeveel bpm je gaat betalen, maar reken op circa € 74.50 per gram CO2-uitstoot van de bestelauto. Is de CO2-uitstoot niet bekend, dan moet je uitgaan van 330 gram, tenzij je kunt bewijzen dat de werkelijke uitstoot lager is.
Moet ik bijbetalen voor mijn bestelauto uit 2024 of eerder?
Rijd je in een bestelauto uit 2024 of eerder, dan is er niets aan de hand: je valt onder een overgangsregeling waardoor je op zich gebruik kunt blijven maken van de huidige vrijstelling. Je moet dan natuurlijk wel aan de eisen die we hierboven hebben genoemd blijven voldoen.
Mijn bestelauto wordt binnenkort afgeleverd, valt deze nog onder de vrijstelling?
Dit is het meest lastige deel van de vraag. Staat de bestelauto in 2024 al op jouw naam en voldoe je in 2024 al aan de voorwaarden van de oude ondernemersregeling? Dan is er niets aan de hand. Heb je een autobedrijf en ontvang je binnenkort een hele lading aan bestelauto's, dan luistert het wat nauwer. Hoewel in de wet letterlijk staat dat een bestelauto met een datum eerste toelating (DET) 2024 in Nederland onder de oude regels blijft vallen, staat op de website van de Belastingdienst dat deze bestelauto dan ook al aan de eisen van de ondernemersregeling moet voldoen. Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat het voldoende is dat de bestelauto met een DET 2024 in 2024 in de handelsvoorraad is opgenomen, maar we houden dus nog even een kleine slag om de arm. Het is overigens wel zeker dat de auto in 2024 ook al een bestelauto moet zijn, een auto die in 2025 wordt omgebouwd tot bestelauto, valt dus niet meer onder de oude regeling.
Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.
Contact
Postadres en administratie |
ELBERT fiscaal
Postbus 110 7450 AC HOLTEN |
---|---|
Bezoekadres |
Dorpsstraat 22a 7451 BV HOLTEN (op afspraak) |
info@autoenfiscus.nl | |
0548 - 743 000 |