Terug naar overzicht
Nieuwe uitspraken over BPM bij invoer Nieuwe uitspraken over BPM bij invoer

Blijf op de hoogte

Nieuwe uitspraken over BPM bij invoer

Bij invoer van een gebruikte auto uit het buitenland, moet er bij de Nederlandse kentekenregistratie BPM voldaan worden. De Hoge Raad heeft daar twee nieuwe arresten over gepubliceerd.

De BPM bij invoer is een ingewikkeld thema. Dat komt vooral doordat er Europeesrechtelijke kanten aan zitten. De Nederlandse BPM mag op grond van het Europese vrije handelsverkeer bij invoer namelijk niet hoger zijn dan het restant aan BPM dat nog rust op een vergelijkbare binnenlandse auto. Anders zou de BPM handelsbelemmerend kunnen werken. De BPM op een invoerauto kan berekend worden met een afschrijvingstabel, met een koerslijst of met een taxatierapport. Dat laatste kan overigens alleen bij echte schadeauto’s.

In twee nieuwe arresten oordeelt de Hoge Raad over twee vraagstukken die met deze BPM-berekening samenhangen. De eerste vraag is of de belastingdienst mag eisen dat een ingevoerde schadeauto voor controle naar de Dienst Domeinen in Soesterberg, Bleiswijk of Hoogeveen gebracht wordt. De Hoge Raad oordeelt dat die eis inderdaad gesteld mag worden. Wat overigens niet betekent dat de bewijslast omgekeerd wordt als er geen gehoor gegeven wordt aan de oproep. De rechter zal dan zelf moeten oordelen over het taxatierapport.

In de tweede zaak ging het om de BPM-berekening met gebruik van een koerslijst. In die zaak had iemand een koerslijst gebruikt waarop nét de ingevoerde uitvoering niet stond. Hij had daarom een andere uitvoering gekozen als basis. De inspecteur wilde een andere koerslijst gebruiken, waarop de exacte uitvoering van de betreffende auto wél stond. De Hoge Raad oordeelde dat het dan inderdaad terecht is dat er een naheffing volgt op basis van die andere koerslijst. Daarmee wordt dan het beste aangesloten bij de BPM die al rust op binnenlandse vergelijkbare auto’s.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls