Nieuwe BPM-tabel op basis van WLTP komt per 1 juli 2020
De BPM, de aanschafbelasting op nieuwe auto’s, wordt bij personenauto’s geheven op basis van de CO2-uitstoot. Voor de bepaling van die uitstoot geldt vanaf 1 september 2019 een nieuwe methode, de zogenaamde WLTP. Vanaf 1 juli 2020 wordt de BPM ook op basis van de WLTP berekend.
De WLTP-testmethode sluit beter aan bij de praktijkomstandigheden dan de verouderde NEDC-testmethode en biedt daarom beter inzicht in het werkelijke brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s. Hoe hoger deze CO2-uitstoot van de auto, hoe hoger de BPM is. Tot nu toe wordt met een omrekenmethodiek nog het oude uitstootcijfer gebruikt voor de BPM. Dat wordt midden volgend jaar veranderd in een rechtstreekse berekening op basis van de WLTP. Daarvoor zal de tabel moeten worden gewijzigd.
Het kabinet heeft TNO gevraagd de gevolgen van de nieuwe WLTP-methode door te rekenen. TNO geeft aan dat de WLTP CO2-uitstoot gemiddeld 10% + 15 g/km hoger is dan de oude NEDC CO2-uitstoot. Deze formule kan volgens TNO worden gebruikt als basis voor een budgettair neutrale omzetting van de CO2-tarieven in de BPM. Wanneer er BPM-tarieven en CO2-schijfgrenzen worden berekend met inachtneming van de veronderstelling dat de WLTP CO2-uitstoot gemiddeld 10% + 15 g/km hoger is dan de NEDC CO2-uitstoot, zullen de gevolgen voor de totale BPM-opbrengst naar verwachting klein zijn. Gemiddeld genomen blijft de BPM dan ongeveer hetzelfde. Dit neemt niet weg dat de BPM-opbrengst hoger of lager kan worden doordat er meer of minder auto’s verkocht gaan worden, of doordat de consumentenvoorkeuren veranderen.
Dat de omgerekende uitstootwaarden die op dit moment voor de BPM-berekening gebruikt worden, op basis van de nieuwe test hoger uitpakken dan de CO2-uitstoot volgens de oude NEDC-test, komt volgens TNO overigens niet door de nieuwe test. TNO verklaart deze stijging door het toegenomen voertuiggewicht en motorvermogen. Voor dieselauto’s lijkt een deel van de verklaring ook te zijn dat autofabrikanten hun dieselmotoren min of meer gelijktijdig met de invoering van de WLTP hebben moeten aanpassen vanwege de aangescherpte Europese milieueisen met metingen op de weg, de zogenaamde RDE-test.
De nieuwe BPM-tabel gaat per 1 juli 2020. De autobranche krijgt daarmee voldoende tijd om de nieuwe BPM-wetgeving te implementeren.
Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.
Contact
Postadres en administratie |
ELBERT fiscaal
Postbus 110 7450 AC HOLTEN |
---|---|
Bezoekadres |
Dorpsstraat 22a 7451 BV HOLTEN (op afspraak) |
info@autoenfiscus.nl | |
0548 - 743 000 |