Terug naar overzicht
Kamervragen over BPM-wijziging door nieuwe WLTP-test Kamervragen over BPM-wijziging door nieuwe WLTP-test

Blijf op de hoogte

Kamervragen over BPM-wijziging door nieuwe WLTP-test

De staatssecretaris van Financiën heeft gereageerd op een set Kamervragen over de BPM. Daarbij ook de belangrijke vraag naar de stand van zaken van de aanpassing van de BPM voor de invoering van de nieuwe WLTP-testmethode voor de CO2-uitstoot en de vraag op welke manier de overgang naar de WLTP budgettair neutraal kan verlopen.

De staatssecretaris antwoordt dat het kabinet ernaar streeft om de totale BPM-opbrengst niet te laten stijgen als gevolg van de WLTP. Bij de omzetting naar een op WLTP-uitstootwaarden gebaseerde BPM-tabel is dan ook grote zorgvuldigheid geboden. Om te komen tot een BPM-tabel waarbij de totale BPM-opbrengst min of meer gelijk blijft, is voldoende inzicht nodig in de WLTP CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland. Ook is meer inzicht nodig in het verschil tussen WLTP en NEDC CO2-uitstoot bij verschillende segmenten auto’s en de spreiding daarbinnen. Op dit moment zijn er nog onvoldoende gegevens beschikbaar om een zorgvuldige omzetting naar een op WLTP-uitstootwaarden gebaseerde BPM-tabel te maken.

TNO verwacht dat het aantal WLTP-auto’s in Nederland, voor alle automodellen, vanaf begin 2019 zal gaan toenemen. TNO rapporteert in mei 2019 over de analyses van de dan beschikbare data. Aan de hand van dit TNO-rapport bekijkt de staatssecretaris of het mogelijk is om per 1 januari 2020 een op WLTP-testresultaten gebaseerde BPM-tarieftabel in de wet op te nemen. Dit betekent dat in ieder geval tot 1 januari 2020 de NEDC CO2-uitstoot de heffingsgrondslag van de BPM blijft. Die oude NEDC-waarde kan door de fabrikant worden vastgesteld op basis van de oude test, of op basis van een Europees omrekenmodel.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls