Terug naar overzicht
Kamerleden willen tijdig onderzoek naar WLTP en BPM Kamerleden willen tijdig onderzoek naar WLTP en BPM

Blijf op de hoogte

Kamerleden willen tijdig onderzoek naar WLTP en BPM

De Tweede Kamerleden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) stelden op oudejaarsdag schriftelijke vragen over de BPM aan de ministers van Financiën, voor Milieu en Wonen en van Infrastructuur en Waterstaat over de planning van het onderzoek naar de nieuwe BPM-tabel.

De Tweede en Eerste Kamer namen afgelopen najaar het wetsvoorstel aan waarmee per 1 juli 2020 een nieuwe BPM-tabel gaat gelden. In die nieuwe tabel worden de BPM-tarieven afhankelijk van de CO2-uitstoot volgens de WLTP-testmethode.

De toenmalige staatssecretaris beloofde destijds dat deze omzetting budgetneutraal zou verlopen. RAI Vereniging en BOVAG stelden echter op basis van een onderzoek van KPMG dat er na de wijziging structureel zo’n 200 miljoen euro teveel aan BPM in de schatkist vloeit, bovenop de ruim 600 miljoen BPM die tot en met juni al extra binnenkomt. Staatssecretaris Snel stelde daartegenover dat een lastige factor bij het onderzoeken van een mogelijk effect van de nieuwe WLTP-testmethode is dat er rondom auto’s en CO2-uitstoot regelmatig veranderingen plaatsvinden die niet per definitie een gevolg zijn van de invoering van de nieuwe WLTP-test. Volgens hem blijkt uit onderzoek van TNO dat het overgrote deel van de nieuwe auto’s zwaarder en krachtiger is geworden ten tijde van de Europese invoering van de WLTP.

Bijkomend complicerend punt is dat er in de periode vanaf de invoering van de WLTP tot aan 1 juli 2020 nog gerekend wordt met een BPM-tabel op basis van NEDC-waarden, waarbij de WLTP-waarde wordt omgerekend naar een NEDC-waarde. De BPM-tarieven per 1 juli zijn volgens Snel zo vormgegeven dat de totale bpm-opbrengst vanaf 1 juli gelijk blijft ten opzichte van de bpm-tabel die geldt per 1 januari 2020. KPMG kijkt voor een budgettair neutrale omrekening naar het jaar 2018, dus naar de situatie voorafgaand aan de invoering van de WLTP en de tijdelijke omrekening van NEDC-waarden.

De Tweede Kamer heeft weliswaar de nieuwe WLTP-tabel per 1 juli 2020 al aangenomen, maar heeft daarbij wel een motie aangenomen waarin gevraagd is om onafhankelijk te laten toetsen of beide omzettingen wel budgettair neutraal zijn gegaan en waarin gevraagd is de Kamer hierover voor de zomer van 2020 te informeren.

Volgens de planning van het Ministerie van Financiën volgt dit onderzoek echter pas in juli 2020. De beide indieners van de motie laten het daar niet bij zitten en hebben nu aangedrongen op een reactie vóór 1 juni 2020, omdat de nieuwe tabel al per 1 juli ingaat.

Ook vragen zij de ministers om aan te geven wie het onderzoek gaat uitvoeren, wat de exacte onderzoeksopdracht is en hoe de onafhankelijkheid van het onderzoek gewaarborgd is. De ministers zullen hierop in principe binnen 3 weken antwoorden. Wij houden u op de hoogte!

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls