Terug naar overzicht
Eerste Kamer neemt fiscaal pakket Belastingplan 2020 en Klimaatakkoord aan Eerste Kamer neemt fiscaal pakket Belastingplan 2020 en Klimaatakkoord aan

Blijf op de hoogte

Eerste Kamer neemt fiscaal pakket Belastingplan 2020 en Klimaatakkoord aan

De Eerste Kamer heeft ingestemd met het fiscale pakket Belastingplan 2020 en de fiscale uitwerking van het Klimaatakkoord.

Voor berijders van een nieuwe volledig elektrische auto met een Datum Eerste Toelating in 2020 is het belangrijk te weten dat er een bijtellingskorting blijft. De bijtelling voor EV’s wordt 8% van de catalogusprijs voor zover die niet meer is dan € 45.000. Voor waterstofauto’s geldt de 8% bijtelling over de hele catalogusprijs. Er blijft een overgangsregeling van kracht waarmee het bijtellingspercentage van de Datum Eerste Toelating voor 60 maanden geldt.

Per 2021 gaat de bijtelling naar 12% (over de eerste € 40.000, behalve als het een waterstofauto is). In 2022, 2023 en 2024 wordt het percentage 16% en in 2025 17%. De ‘cap’ blijft dan ongewijzigd € 40.000. Daarna geldt het standaardtarief van 22% ook voor elektrische auto’s. De bijtellingsregeling wordt tussentijds steeds geëvalueerd.

Volledig elektrische auto’s houden tot en met 2024 een BPM-vrijstelling. Vanaf 2025 geldt voor deze auto’s alleen de vaste voet van ongeveer € 366. De BPM-tarieven voor andere auto’s worden per 1 juli 2020 bijgesteld op basis van de nieuwe WLTP-testmethode voor de CO2-uitstoot. In de BPM wordt verder de toeslag voor auto’s met een compressieontsteking zo gewijzigd dat deze voortaan alleen geldt voor dieselauto’s.

Voor EV’s blijft tot en met 2024 het MRB-nihiltarief bestaan. In 2025 wordt dat een kwarttarief. Met name om de gebruikte markt te stimuleren, blijft voor plug-in hybrides het huidige halftarief nog bestaan tot en met 2024. In 2025 wordt dat een driekwarttarief. Per 2026 gelden voor beide type auto’s de normale wegenbelastingtarieven.

Om de klimaatvoorstellen te financieren stijgt de dieselaccijns per 1 januari 2021 en per 1 januari 2023 met 1 eurocent. Daarnaast komt er per 2021 een aanpassing in het MRB-tarief voor bestelauto’s van ondernemers.

Via een eerder belastingplan nam het parlement al een aantal andere wijzigingen aan die per 1 januari 2020 ingaan. Voor de ook voor privégebruik ter beschikking gestelde fiets van de zaak komt er een gunstig bijtellingsforfait van 7% vande adviesprijs van de fiets. Verder wordt de BPM-teruggaaf voor taxi’s afgeschaft. Ook wordt de fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting van kracht. Dit is een opslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km of 10 mg/kWh. Dieselbestelauto’s jonger dan 12 jaar zijn uitgezonderd van deze heffing.

Over de wijzigingen in de milieu-investeringsaftrek voor elektrische (bestel)auto’s wordt in de laatste week van dit jaar meer nieuws verwacht. Wij houden je op de hoogte!

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls