Terug naar overzicht
Concept van het Klimaatakkoord gepresenteerd Concept van het Klimaatakkoord gepresenteerd

Blijf op de hoogte

Concept van het Klimaatakkoord gepresenteerd

Het Klimaatberaad heeft op 21 december 2018 het ontwerp van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Daarmee ligt er een omvangrijk samenhangend pakket waarmee Nederland in 2030 de uitstoot van CO2 met ten minste 49 procent kan terugdringen.

Voor de mobiliteit is vooral de uitwerking van de afspraak uit het regeerakkoord over 100% nulemissie nieuwverkopen van auto’s vanaf 2030 belangrijk.

Als een nulemissieauto straks “het nieuwe normaal” is, moet er ook gekeken worden naar uitfasering van de fiscale stimulering van elektrische auto’s. In 2019 wordt er een verkenning uitgevoerd die breed kijkt hoe de autobelastingen op termijn anders vormgegeven kunnen worden.

Opvallende aspecten in het onderdeel Mobiliteit van het ontwerp van het Klimaatakkoord zijn:

– Vrijstelling van BPM voor nulemissieauto’s tot en met 2024. Vanaf 2025 wordt de BPM op deze auto’s dan een vast bedrag van 350 euro.

– Vrijstelling van (het rijksgedeelte van) de motorrijtuigenbelasting voor nulemissieauto’s tot 2025, gevolgd door een oplopend percentage (tot 45% van het normale tarief in 2030).

– Een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van een emissieloze auto: Beginnend met 6.000 euro in 2021, dalend naar 2.200 euro in 2030.

– Een bijtelling voor privégebruik van een nulemmissieauto van 8% (over een catalogusprijs van maximaal € 50.000) in 2021 en 2022, 10% vanaf 2023 en 2024 en dan doorstijgend naar 20% in 2030.

– Uitstel van invoering van een aftopping van het bijtellingsvoordeel tot een catalogusprijs van € 50.000 voor waterstof- en zonnecelauto’s tot na 2024.

– Dekking van de stimuleringsmaatregelen door invoering van een innovatietoeslag op alle auto’s (inclusief emissieloze auto’s) van 25 euro per jaar naast een eenmalige innovatietoeslag bij aanschaf van een niet-emissieloze auto (tussen € 87,50 en € 350) en verhoging van de brandstofaccijnzen met 1 cent voor benzine en diesel vanaf 2020 en voor diesel met 1 cent per 2023. Ook zal de MRB voor benzine- en diesel(bestel)auto’s stijgen.

– Het bijzondere BPM-tarief voor plug-in hybrides zal vervallen.

De komende maanden rekent het Planbureau voor de Leefomgeving de afspraken door. Wij houden u op de hoogte.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls