Terug naar overzicht
BOVAG: schone dieselauto blijft nodig voor klimaatdoelstellingen BOVAG: schone dieselauto blijft nodig voor klimaatdoelstellingen

Blijf op de hoogte

BOVAG: schone dieselauto blijft nodig voor klimaatdoelstellingen

De BPM-tabel moet zo snel mogelijk worden aangepast. Dat stelde BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt in het BNR programma De Nationale Autoshow. Vaststaat nu dat er veel extra BPM-inkomsten zijn door de nieuwe CO2-meetmethode, zo stelde hij.

“We houden de staatssecretaris aan de belofte van zijn voorganger dat invoering van de WLTP geen extra BPM-inkomsten zou mogen opleveren”. De besluiteloosheid van de staatssecretaris zorgt volgens de BOVAG-voorzitter voor veel onzekerheid in de markt. BOVAG beschikt over harde cijfers van onderzoeksbureau JATO, die duidelijk laten zien dat “de papíeren CO2-uitstoot van bestaande automodellen met wel twaalf procent is gestegen”, met als gevolg dat voor dezelfde auto nu meer BPM berekend wordt en de auto dus een hogere aanschafprijs heeft.

BOVAG heeft intussen ook een zevenpuntenplan gemaakt metvoorstellen en randvoorwaarden voor Autobrief 3. Die brief van het kabinet is de opmaat voor een wetsvoorstel met maatregelen voor de autobelastingen in de periode 2021 tot en met 2024. Het Klimaatakkoord zal daarbij een belangrijke rol spelen. BOVAG ziet in de daling, of liever nog afbouw van de BPM een stimulans voor nieuwverkoop en dus verjonging en verduurzaming van het wagenpark. Er moet volgens BOVAG ook gewaakt worden voor overstimulering van met name elektrische auto’s, die nu nog maar beperkt beschikbaar zijn, maar volgens BOVAG binnenkort in grotere aantallen verschijnen. Naast EV’s zouden ook plug-in hybrides gestimuleerd moeten blijven worden. Tot slot waarschuwt BOVAG voor demonisering van de dieselauto. Volgens BOVAG hebben we de moderne schone euro VI diesel hard nodig om de klimaatdoelen te halen. BOVAG wijst erop dat een diesel per definitie minder CO2 uitstoot vergeleken met een zelfde benzinemodel en wijst erop dat de modernste diesels zeer schoon zijn.

Eind juni zal de Rekenkamer overigens een onderzoek opleveren aan de Tweede Kamer waarin niet alleen de stimulering van elektrische auto’s maar ook andere financiële prikkels in de autobelastingen onderzocht worden. Wij houden u op de hoogte!

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls