Terug naar overzicht
Bijtelling over catalogusprijs niet strijdig met EU-recht Bijtelling over catalogusprijs niet strijdig met EU-recht

Blijf op de hoogte

Bijtelling over catalogusprijs niet strijdig met EU-recht

Dat voor de bijtelling de eerste 15 jaar geen verschil wordt gemaakt tussen nieuwe en gebruikte auto’s, levert geen met het EU-recht strijdige handelsbelemmering op.

Dat blijkt uit een recente uitspraak in een zaak waarin een werknemer de stelling poneerde dat de bijtellingswetgeving strijdig is met een regeling uit het EU-verdrag. In die regeling wordt aan lidstaten verboden om op ingevoerde producten hogere belastingen te heffen dan op binnenlandse producten. Deze werknemer vond dat dit verbod was geschonden omdat er voor de bijtelling geen verschil tussen nieuwe en gebruikte auto’s wordt gemaakt. Daardoor zullen werknemers vaak kiezen voor een nieuwe auto, zodat volgens hem dat de invoer van gebruikte auto’s wordt belemmerd.

De rechter vond echter dat de bijtellingswetgeving niet in strijd komt met dit verbod op protectionisme uit het EU-verdrag: Bij de invoer van een gebruikte auto is er BPM verschuldigd en die belasting op ingevoerde auto’s is niet hoger dan de BPM op een nationaal product. Pas later, als de ingevoerde gebruikte auto ter beschikking wordt gesteld aan een werknemer, komt de bijtelling aan de orde. Dat deze situatie zich ook daadwerkelijk zal voordoen, is bij invoer onvoorspelbaar. Niet elke ingevoerde auto zal immers aan een werknemer ter beschikking worden gesteld en ook is dan nog niet duidelijk of het privégebruik groter dan 500 km per jaar zal zijn. Of de bijtelling van toepassing zal zijn, is volgens de rechter te onvoorspelbaar om te kunnen concluderen tot een vorm van fiscaal protectionisme.

Eerder werd er overigens ook al geprocedeerd over het 15 jaar lang berekenen van de bijtelling over de nieuwprijs van de auto en het ontbreken van een tegenbewijsregeling. De Hoge Raad heeft ook dat beroep destijds afgewezen. Ondernemers kunnen overigens soms wel na verloop van een aantal jaren hun auto die zij zowel zakelijk als privé gebruiken uit de zaak overbrengen naar hun privévermogen. Op die manier kan de bijtelling over de nieuwprijs verder worden voorkomen.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls